Geschillenbeslechting voor ondernemers

Jammer genoeg komen geschillen overal voor. Ook in de zakenwereld zijn ze onvermijdelijk. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer weet hoe je deze situaties kan oplossen op een effectieve en efficiënte manier. Geschillenbeslechting omvat verschillende methoden die kunnen helpen bij het oplossen van conflicten zonder dat een langdurige en kostbare gerechtelijke procedure nodig is.

Geschillenbeslechting voor ondernemers

Mogelijkheden

1.     Onderhandeling en bemiddeling

Een eerste, meest voor de hand liggende methode is het onderhandelen en bemiddelen. Tijdens deze processen proberen de partijen tot een gezamenlijke oplossing te komen, op een informele manier.

Onderhandeling en bemiddeling zijn twee aparte begrippen:

§  Onderhandelingen: vinden plaats tussen de betrokken partijen

§  Bemiddeling: een neutrale, derde partij helpt bij het vergemakkelijken van de communicatie en het vinden van een oplossing.

Het grote voordeel is dat ondernemers de mogelijkheid hebben om zelf de controle te behouden over het proces en de uitkomst van het geschil.

2.     Arbitrage

Arbitrage is een vorm van alternatieve geschillenbeslechting waarbij partijen overeenkomen om hun geschil voor te leggen aan een neutrale derde partij, de arbiter. Die neemt nadien een bindende beslissing.

3.     Bemiddeling

Een gestructureerd proces waarbij een neutrale derde partij, de mediator/bemiddelaar, partijen helpt om tot een gezamenlijke oplossing te komen, dat is bemiddeling.

Op het eerste gezicht lijkt het verdacht veel op arbitrage. Toch zijn beide processen verschillend. Zo heeft, in tegenstelling tot een arbiter, de mediator geen beslissingsbevoegdheid. De uitkomst is dus volledig afhankelijk van de wil van de partijen.

4.     Geschillencommissies en klachtenprocedures

Sommige sectoren hebben specifieke geschillencommissies of klachtenprocedures opgericht om geschillen tussen ondernemers en consumenten op te lossen. Deze commissies bieden een gestructureerd proces voor het indienen en behandelen van klachten, en kunnen bindende beslissingen nemen.

5.     Gerechtelijke procedure

De laatste mogelijkheid wil elke belanghebbende uiteraard zoveel mogelijk vermijden. Toch blijft de gerechtelijke procedure een mogelijke piste die soms noodzakelijk is. Een advocaat onder de arm nemen is hierbij van essentieel belang.

Welke methode past het best voor mijn geschil?

Het kiezen van de juiste methode hangt af van verschillende factoren, zoals de:

-        aard van het geschil

-        relatie tussen de partijen

gewenste uitkomst